انتخاب محصول فناورانه دانشگاه بیرجند به عنوان محصول برتر کشور

۰۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۷ کد : ۲۶۴۲۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۴۷
محصول فناورانه گروه پژوهشی تولید و کاربرد پرتوها و انرژی چگالی بالای هیدروژنی (طلوع) دانشگاه بیرجند، در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برای رونمایی انتخاب شد. لازم به ذکر است از سراسر کشور دو هزار دویست اثر به نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار ارائه گردید که از بین این آثار ۲۰ طرح انتخاب و رونمایی شدند. محفظه واکنش کوانتوم-هیدروژن ارائه شده از سوی دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از ۲۰ طرح برتر کشور انتخاب و رونمایی شد.
انتخاب محصول فناورانه دانشگاه بیرجند به عنوان محصول برتر کشور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر محمدمهدی فیروزآبادی، مسئول گروه پژوهشی طلوع دانشگاه بیرجند در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه، توضیحاتی به شرح زیر در مورد واکنش کوانتوم-هیدروژن ارایه داد و بیان داشت: این سامانه برای تولید انرژی‌ با روش کاملا متفاوت و جدید ساخته شده است و در مرحله بهینه سازی فرایندهای آن می باشیم. این سامانه، همچنین پتانسیل کاربردهای متعددی ازجمله تولید گرما،  تبدیل عناصر خطرناک و با آلایندگی پرتویی بالا به عناصر بی خطر، تولید عناصر مورد نظر از جمله طلا و غیره را می‌تواند داشته باشد. این طرح خوشبختانه در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار به عنوان یکی از بیست فناوری منتخب کشور در نمایشگاه رونمایی شد.
وی گفت: این طراح برمبنای ثبت اختراعات در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ توسط آقای ایوامورا از کشور ژاپن و بر اساس تجارب و امکانات داخل کشور و نیز برمبنای فکر و تجارب آزمایشگاهی داخلی ساخته شده است.
دکتر فیروزآبادی افزود: این طرح فناورانه در واکنش هیدروژن داغ با ساختاری از نانو ذرات ساخته شده و کار تحقیقاتی برای تولید نمونه پایلوت آن در حال انجام است. در واقع دریک فرایند دما و فشار مشخص که گاز و فلز در تماس هستند، انرژی چگالی بالا درمحدوده میلیون ژول برگرم وپرتوها به صور ت آنی و عناصرجدید قابل تولید هستند. مسئول گروه پژوهشی تولید و کاربرد پرتوها و انرژی چگالی بالای هیدروژنی، در ادامه توضیحات علمی این طرح یادآور شد؛ محفظه واکنش، یک محفظه خلا تا محدوده منفی ۶ میلی بار است و انواع لایه نشانی داخل آن قرار می‌گیرد. یک شیشه کوارتز اطراف عناصرگرما قراردارد وحسگردما نیز نزدیک آن است و دمای سنسور مرکزی وسنسور نزدیک الما نهای واکنش، توسط میکرو کنترلر یا پی ال سی هر ۵۰۰ میلی ثانیه ذخیره می شوند. محفظه و مواد و فرایند راه اندازی واکنش می تواند به گونه ای انتخاب شود که کارکرد نهایی دستگاه یکی از کاربردهای تولید حرارت غیرعادی، تولید پرتوهای پرانرژی یاحتی تولید عناصر نجیب باشد.  
توانایی طراحی و ساخت کوره خلاء و نیز طراحی و ساخت میکروکنترلر و نیز تولید لایه های نازک درحد دو نانومتر و اندازه گیری فعال پرتوهای پالسی پر انرژی پرتوی به صورت لیست مد و توانایی کار با داده های حجیم با هوش مصنوعی بخشی از دستاوردهای این محصول داخلی است.  
وی درباره مشخصه اساسی این طرح، گفت: پسمان  این نوع واکنش که یک روش جدید تولید انرژی چگالی بالا و در واقع سومین مسیر تولید انرژی هسته‌ای (جدا از شکافت هسته‌ای و همجوشی هسته ای) است، می‌تواند عناصر نجیب مانند طلا، پلاتین باشد و یا می تواند برای حذف عناصر نامطلوب مانند سزیم پرتوزا بهینه سازی شود. 
دکتر فیروزآبادی در پاسخ به پرسشی درباره سرمایه‌گذاری و هزینه صورت گرفته برای این طرح، بیان داشت: در قالب دو پروژه مصوب ازجمله یک پروژه مشارکت راهبردی تاکنون حدود 25 میلیارد ریال هزینه شده است و امیدواریم با حمایت معاونت محترم علمی  فنآوری ریاست جمهوری و حمایت استانداری خراسان جنوبی  بتوانیم گام های  بلند تری جهت تولید و تجاری سازی محصول برداریم.
شایان ذکر است؛ دریک دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری درحوزه فناوری شالوده شکن موسوم به کوانتوم -هیدروژن(QHe)  انجام شده و ازمرحله اثبات دانش به مرحله اثبات فناوری رسیده است. به گونه ا ی که کشورهای مختلف و شرکت های گوناگون در سراسر جهان بر روی این فناوری کار می‌نمایند. از جمله شرکت Planet Clean ژاپن حدود ۷۰ اختراع به زبان‌های مختلف ثبت کرده و قرارداد ساخت مشترک یک دیگ بخارتا ۲۰۲۴ با شرکت برق MURA منعقد کرده است. اتحادیه اروپا و آمریکا جمعا حدود 20 میلیون دلار تا 2024 بری دستیابی به آزمایش مرجع اختصاص داده اند.

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۴۰۲