در جوار مزار شید گمنام دانشگاه برگزار شد؛

دیدار سرپرست دانشگاه بیرجند با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد و اعضای شورای بسیج اساتید

تعداد بازدید:۳۷۹۱
دکتر احمد لامعی‌گیو، همزمان با اولین حضور رسمی به‌عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند، صبح امروز شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در جوار مزار شهید گمنام دانشگاه با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد و اعضای شورای بسیج اساتید دیدار و گفتگو کرد.
دیدار سرپرست دانشگاه بیرجند با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد و اعضای شورای بسیج اساتید

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دیدار سرپرست دانشگاه بیرجند با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد و اعضای شورای بسیج اساتید در جوار مزار شید گمنام دانشگاه همزمان با سالروز شهادت دهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام هادی(ع) با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و مداحی و مرثیه سرایی آغاز شد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند شهادت امام هادی(ع) هادی امت را به محضر تمامی حضار تسلیت و تعزیت گفت و ایام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامی و سالگرد پیروزی انقلاب را به محضر همه عزیزان تبریک و تهنیت گفت و ادامه داد: انقلاب اسلامی به باور بسیاری از نظریه پردازان بعد از انقلاب نبوی صدر اسلام در مبانی و ساختار بدیل و نظیری برای آن وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه با عذرخواهی از حضار بدلیل وضعیت برودت هوا و هوای نامناسب و تأکید اینکه سخنران نیست و بیشتر عمل‌گرا است، افزود: بعد از درخواست ارائه برنامه از سوی مقام عالی وزارت با مشورت و همفکری تعدادی از همکاران برنامه‌ای براساس برنامه 10 ساله دانشگاه و در رأس آن اسناد بالا دستی و بطور مشخص برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گرفت که الحمدالله این برنامه پیشنهادی که در 52 صفحه تهیه و تنظیم شد مورد اعجاب مقام عالی وزارت قرار گرفت و در نهایت اعتماد ایشان را کسب کرد.

دو محور اساسی و بنیادی؛ ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری، دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی

سرپرست دانشگاه بیرجند در توضیح این برنامه بیان داشت: برنامه ارائه شده براساس دو محور اساسی و بنیادی تنظیم شده است که محور اول ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری در دانشگاه است که در آموزه‌های دینی و قرآن کریم بر این محور بسیار تأکید شده است و مرحوم طنطاوی در تفسیر النور بیان داشته که قریب به 750 آیه در قرآن کریم با تأکید بر دانش، دانایی، خرد و عقلانیت است و منابع اصیل دینی ما همچون نهج البلاغه سرشار از مسائل دانایی و خردورزی است. محور دوم دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی است دانشگاهی که بر مبنای عقلانیت و معنویت شکل گرفته باشد چون باور ما این بوده است که تمدن اسلامی که ما در قرن‌های پیش داشته‌ایم و بطور مشخص تمدنی که در قرن چهارم و پنجم شکل گرفت به سمت علم و علم‌گرایی و تکامل دیگر شاخه‌های علوم و فنون حرکت کرد.

سند اسلامی شدن دانشگاهها هدف دانشگاه‌ها را تربیت عالم ربانی بیان می‌کند

باور اندیشمندان این است که اگر ما بدنبال تمدن‌سازی هستیم بایستی بر مدار علم، فناوری و پژوهش حرکت کنیم. این دو محور اساسی برگرفته از سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است وقتی ما سند را بررسی می‌کنیم هدف دانشگاه‌ها را تربیت عالم ربانی بیان می‌کند.
وی به تاریخ دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: اندیشه یا ایده تشکیل و تأسیس دانشگاه به سال 1345 بر می‌گردد که این تفکر به دلایلی در یک دهه بعد در سال 1354 با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی محقق شد و مرکز آموزش عالی بیرجند به ریاست مرحوم دکتر گنجی راه‌اندازی گردید. در سال 1356 همزمان با آئین گشایش در مدرسه شوکتیه کلنگ دانشگاه در اراضی شوکت آباد به زمین زده شد. دانشگاهی که ما امروز تحویل گرفتیم بزرگانی در مسند خدمت دانشگاه بودند که جا دارد در اینجا از مرحوم دکتر گنجی تا دوازدهمین مدیر دانشگاه جناب دکتر خامسان که انصافاً برای دانشگاه تلاش کردند، یاد کنیم.

سرپرست دانشگاه بیرجند اضافه کرد: دکتر خامسان را از دهه 60 می شناسم و با روحیات دلسوزی، تعصب و تعلق ایشان آشنا هستم. ما هم آمدیم که اگر خداوند توفیق بدهد آجری به دیوار دانشگاه اضافه کنیم و بدنبال ساختن هستیم و اول خودمان را سرباز ولایت می‌دانیم و کمک و مساعدت و راهنمایی همه شما عزیزان را می‌طلبم و از همه بزرگواران درخواست دارم از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بدون سوگیری‌های سیاسی استفاده کنیم، تا در این دوره هم ورق دیگری به تاریخ و کتاب زرین دانشگاه اضافه شود و بر دستان یاریگر شما بوسه عشق می‌زنم و سجده شکر به‌جا می‌آورم. دانشگاه متعلق به همه شماست و از همه عزیزان انتظار داریم ما را در ادامه مسیر معاضدت و مساعدت فرمایند.

ایشان با تأکید بر اینکه برنامه‌ها همان سیاست‌های دانشگاه و برنامه 5 ساله دانشگاه است و بایستی همان برنامه‌ها با رویکردهای جدید استمرار داشته باشد، گفت: برخود وظیفه می‌دانم از همه عزیزان و همکاران فرهیخته که بنده را مورد لطف قرار دادند سپاسگزاری نمایم.

دکتر لامعی‌گیو در پایان خاطر نشان کرد: هدف مشترک همه ما تعالی و ترقی جایگاه دانشگاه و حفاظت و حراست از منافع دانشگاه است و برای منافع دانشگاه تعامل خواهم کرد ولی با هیچ کس معامله نخواهم کرد و در این راه تمام همت خود را وقف پیشبرد اهداف دانشگاه خواهم نمود و اگر لازم باشد از حیثیت و آبروی خود در این راه سرمایه‌گذاری خواهم کرد.

آخرین ویرایش۱۶ بهمن ۱۴۰۰