برجسته‌سازی هویت اجتماعی، هدف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۵ کد : ۱۷۱۰۱ اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۰۱
دکتر محمدرضا راشدمحصل، پژوهشگر زبان و ادب فارسی اظهار داشت: انجمن ترویج ادب فارسی به پیشنهاد دکتر مهدی محقق در فضایی شکل گرفت که شخصیت فردی در معرض خدشه و هویت اجتماعی آسیب دیده و حتی در حال فراموشی بود.
برجسته‌سازی هویت اجتماعی، هدف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر محمدرضا راشدمحصل، پژوهشگر زبان و ادب فارسی با بیان اینکه این انجمن با هدف احیای شخصیت فردی و برجسته سازی عوامل هویت اجتماعی تشکیل شد افزود: بر این پایه بسیاری از استادان، عضویت انجمن را پذیرفتند تا هم جوانان را به ضرورت شناخت گذشته آگاهی داده و هم در حفظ عوامل هویت به ویژه اندیشه‌های جمعی، دریافت‌های مشترک انسانی، تاریخ و به خصوص زبان فارسی قدم‌های عملی و اجرایی بردارند.
استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: این شناسه‌ها در سده‌ها و هزاره‌های مختلف در مناطق مشترکی پخته و پرورده شده و فراتر از نشانه‌های ظاهری هویت فردی بوده است.
وی اظهار داشت: در این برجستگی و برجسته سازی باید اسطوره‌ها، تاریخ، فرهنگ، اندیشه، آیین‌ها و مهمتر از همه اینها، زبان فارسی در میان ملت‌های هم تبار به خوبی شناخته شود.
دکتر راشدمحصل تاکید کرد: در این فرایند مرز جغرافیایی وجود ندارد، این مرزها در هم شکسته می‌شود و تاریخ و فرهنگ کهن بررسی و همچنین داد و ستادهای فرهنگی با هم سنجیده می‌شود و علاوه بر شناخت مشترکات تاریخی و فرهنگی، اندیشه‌های متعالی، توانایی‌های علمی و شکوه معنوی در ابعاد گفتاری و نوشتاری مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: این است که انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در هویت ایرانی گستره دید خود را وسعت بخشیده و اسطوره‌های ملی، تاریخ، فرهنگ، به خصوص زبان فارسی را که زبان انتقال دهنده همه این میراث‌ها بوده توجه خاص داشته است.

ایران از بزرگترین مراکز فرهنگی جهان کهن
پژوهشگر زبان و ادب فارسی یادآور شد: ایرانی را که انجمن ترویج در نظر داشت یکی از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی جهان کهن بود و ایران امروز هسته مرکزی آن فرهنگ پربار است که دامنه تسلط فرهنگی آن نه تنها در مرزهای کشورهای مجاور ما که تمام دنیا را در نوردیده است.
وی با بیان اینکه اندیشه‌های عرفانی، تمثیل‌ها و داستان‌ها اهمیت این نگرش و گسترش زبان را در حقیقت نشان می‌دهد گفت: به این دلیل اهمیت و هدف ترویج زبان و ادب فارسی این بود که تبار مردمی را مشخص کند که ریشه در تاریخ دارند، در پیشبرد جهان و معنویت سهم بزرگی داشته و دارنده این عظمت و اندیشه‌ها هستند که نازیدن به این اندیشه‌ها افتخار است.
دکتر راشدمحصل افزود: انجمن ترویج در حال حاضر هم نه تنها به زبان فارسی بلکه باید به همه این عوامل توجه کرده و در فراخوان‌های فرهنگی خود وسعت دید داشته باشد.
وی بیان کرد: هویت ملی ما در تاریخ بدون اینکه به تبلیغ نیاز داشته باشد تاثیرعمیقی به همه جا بخشیده و جای این دارد انجمن در برجسته سازی این عوامل به ویژه جنبه‌های زبانی و معنویت‌های انسانی بکوشد تا به مقامی که داشته‌ایم و باید دارا باشیم، برسیم.


لزوم احیای هویت اجتماعی در انجمن زبان فارسی
پژوهشگر زبان و ادب فارسی اظهار داشت: انجمن زبان و ادب فارسی اکنون باید گستره دید داشته باشد و هویت اجتماعی و به خصوص شخصیت فردی را در نظر بگیرد.
وی با بیان اینکه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی باید هدف انسانی استادان را بالا ببرد به دو بیت « تو را از دو گیتی برآوردند/ به چندین میانجی پرورده‌اند / نخستین فکرت پسینِ شمار/ توئی خویشتن را به بازی مدار» از اشعار فردوسی اشاره کرد.
دکتر راشدمحصل ادامه داد: شخصیت فردی افراد باید در این حد باشد که در شعر فردوسی به آن اشاره شد یعنی هدف نهایی انسان کامل است و باید این شخصیت احیا شود.
وی اظهار داشت: اکنون انجمن زبان و ادبیات فارسی باید با یک گسترش کاملی در زمینه ادب فارسی کار کند نه در یک رشته خاص.

ضرورت گسترش آثار زبان فارسی در دنیا
استاد برجسته زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی در حال حاضر در خیلی از مراکز دنیا به صورت رسمی وجود دارد اما باید آثاری که اهمیت این زبان و این انسان‌ها را نشان می‌دهد گسترش پیدا کند در غیراینصورت کم کم همانطور که گاه خبر می‌رسد، برخی از رشته‌های ادبیات بسته می‌شود در حالیکه باید سعی کنیم این رشته‌ها وسعت پیدا کرده و افزایش یابد.
وی بیان کرد: رایزنان فرهنگی کشور باید هر دوی این مساله را در نظر بگیرند یعنی هم استقلالی به دانشگاه‌ها داده شود تا استادان در پرتو آن بتوانند به اهداف خود برسند.
وی ادامه داد: همچنین مجموعه عواملی که هویت انسانی و اجتماعی را می‌سازد هم باید مورد نظر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و رایزنان فرهنگی سطح بالا قرار بگیرد.

کوشش خراسانی‌ها در ترویج زبان فارسی
وی اظهار داشت: یکی از نظرات عمده‌ای که وجود دارد اینکه خراسان مرکز رشد و توسعه زبان فارسی بوده است بنابراین خراسانی‌ها باید در تحقق اهداف کلی انجمن ترویج که هم زبان فارسی و هم هویت اجتماعی است کوشش داشته باشند.
وی با اشاره به بیت «خراسان مردم باهوش دارد/ خراسانی دو چشم یک گوش دارد» گفت: امیدوارم دانشگاه‌های خراسان به ویژه بیرجند در تشکیل و تحقق اهداف و رسالت‌های انجمن‌هایی مانند ترویج زبان و ادب فارسی موفق باشند.
وی اظهار امیدواری کرد: رسالتی که در زمینه گسترش زبان فارسی بر عهده دانشگاه‌های خراسان به خصوص خراسان جنوبی به عنوان استانی هم مرز با کشور افغانستان و سایر کشورهایی هم‌زبان مانند تاجیکستان و قرقیزستان است محقق شود.

آخرین ویرایش۲۰ بهمن ۱۴۰۰