در پژوهش انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند؛

فرهنگ تحلیلی ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان بررسی و تحلیل شد

۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۲۰۳۹۰ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳۸۳
اولین دانشجوی بین الملل رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند از رساله دکتری خود با عنوان «فرهنگ تحلیلی ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان» دفاع کرد.
فرهنگ تحلیلی ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان بررسی و تحلیل شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، روح الله دانشیار به عنوان اولین دانشجوی بین الملل مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند دانش آموخته شد. رساله‌ی «فرهنگ تحلیلی ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان» در پنج فصل نگارش یافته است در این پژوهش ولایت/ استان بامیان، اقوام ساکن در بامیان، هزاره، نفوس بامیان، دین و مذهب و زبان مردم بامیان، زبان مردم هزاره، تفاوت زبان، گویش و لهجه  مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین در این رساله کنایه تعریف و انواع کنایه را با توجه به دلالت مکنی به و مکنیعنه، به لحاظ انتقال معنا، وضوح و خفا، مطابق کتب بلاغت بیان شده است.
ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان را با آوانگاری و واژه‌های مخصوص گویش هزارگی معنا شد و به بررسی و تحلیل ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان پرداخته شده است. اقسام ترکیبات و تعبیرات کنایی ازنظر کاربرد، ترکیبات و تعبیرات کنایی زبان فارسی و گویش‌های خراسان و ترکیبات و تعبیرات کنایی مخصوص گویش هزارگی مورد بررسی قرار گرفت.
در این پژوهش ترکیبات و تعبیرات کنایی گویش هزارگی بامیان به سه بخش زیر دسته‌بندی و تحلیل گردیده است:
1. صورت و معنا: همسانی صورت و معنا، تضاد صورت و معنا، چند صورت و یک معنا و یک صورت و چندمعنا.
2. تحلیل محتوایی: اعتقادات دینی، باورها و پندارها، اخلاقیات و اجتماعیات.
3. تحلیل ادبی – بلاغی: تشبیه، استعاره، جاندار انگاری، مجاز، کنایه به معنای خاص آن، اغراق، مثل و متناقض نما.
دکتر محمدبهنام فر، استاد راهنمای این رساله دکتری بود و دکتر سید مهدی رحیمی و دکتر حامد نوروزی، مشاوران رساله، دکتر کلثوم قربانی جویباری داور داخلی و دکتر احمد خواجه‌ایم و دکتر حسن دلبری اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری داوران خارجی رساله بودند.
روح الله دانشیار از دانشجویان افغانستانی دانشگاه بیرجند است که به عنوان اولین دانشجوی بین الملل رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند دانش آموخته شد.

آخرین ویرایش۱۸ مهر ۱۴۰۱