همایش علمی جشنواره ملی زرشک در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۰۴۹۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۶۱
همایش علمی جشنواره ملی زرشک روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مدیران و پژوهشگران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
همایش علمی جشنواره ملی زرشک در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی با خیرمقدم به میهمانان عالی قدر این نشست علمی به مراسم افتتاحیه این جشنواره ملی در روستای افین اشاره کرد و گفت: براساس منابع مختلف خاستگاه در عناب چین و زعفران نیز در یونان، ایران و آسیای صغیر است و زرشک نیز محصولی وارداتی است که قدمت کاشت این محصول در استان بیش از 210 سال است.
وی با اشاره به اینکه حضور این محصولات همراه و همزاد با انسان به تاریخ درازنای خراسان جنوبی برمی‌گردد، گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه بیرجند ارتباط با صنعت و جامعه است، بدین‌منظور دانشگاه بیرجند با دستگاه‌های مختلف ارتباط شایسته‌ای دارد و یکی از بهترین همکاری و تعامل در بین دستگاه‌ها با سازمان جهاد کشاورزی است، پیرو این همکاری متقابل کمیته علمی این جشنواره ملی به دانشگاه محول شد که امروز و فردا شاهد برنامه‌های علمی علاوه بر چاپ مقالات و کتاب در دانشگاه بیرجند خواهیم بود. 
وی با اشاره به اینکه در جشنواره استانی شهید رجایی دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه برتر در زمینه تحقق منویات حضرت آقا(مدظله العالی) معرفی شده است، افزود: امیدوارم با همکاری دستگاه‌های علمی و دانشگاه‌ها شاهد تحول در عرصه فناوری این محصول باشیم.
 وی با تقدیر از دکتر جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان که با برگزاری این جشنواره ضمن معرفی محصول منحصر به‌فرد استان به هویت فرهنگی و اقتصادی این محصولات اشاره کردند، گفت: باغات زرشک، زعفران و گل نرگس خوسف می‌توانند زمینه مناسبی برای ورود گردشگران عرصه کشاورزی را رقم بزند.
همچنین دکتر جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دبیر جشنواره ملی زرشک با تبریک روز جهانی غذا برگزاری این جشنواره ملی در  طول هفت روز در بستر تولیدات و بصورت مردم محور با حضور 50 نهاد دولتی و تخصصی را بی سابقه دانست. 
وی با اشاره به اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها، مطبوعات، صدا وسیما و پوشش خبری مناسب از این رویداد ملی، گفت: حضور میهمانان ارزشمند در خراسان جنوبی به عنوان سفیران این محصول را شاهدیم . وی به حضور معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی در منطقه افین اشاره کرد و گفت: این حضور باعث شد اعتبار لازم برای مبارزه با بیماری نوظهور زنگ جارویه زرشک تأمین شود. دکتر جعفری به اقدامات بسیار مناسب انجام شده توسط کمیته علمی و حضور مناسب و پای کار دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در قالب کتاب، نشریات ترویجی و ایده شو و کلاسهای آموزشی در بسترهای اجرایی مزارع را مایه خیر و برکت دانست. وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم این محصول مزیت دار را به مردم ایران معرفی کنیم تا بتوانیم به گام بعدی یعنی معرفی زرشک به مردم جهان و جشنواره بین‌اللملی زرشک برسیم، بیان کرد: استفاده از دانش علمی و فناوری اساتید دانشگاهی، دانش بومی کشاورزان زرشک کار را ارتقا می‌دهد و این باعث تحول خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای جلوگیری از خام فروشی زرشک باید در صادرات زرشک موفق عمل نماییم. برای ارتقای صادرات در بحث زرشک باید نسبت به کاهش و حذف بار میکروبی محصول اقدام کنیم که این امر با استفاده از دانش علمی و ایجاد بارگاه‌ها در کنار مزارع محقق می‌شود.
دکتر جعفری با بیان اینکه باید بر روی شرکت‌های دانش بنیان در بحث فرآوری زرشک و بهره‌گیری سرمایه گذاران این بخش از کار نخبگان علمی کار کنیم، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در آینده مردم به سمت گردشگری مزرعه رفته که در این راستا و پررنگ کردن این بخش، در افتتاحیه همایش زرشک از معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی دعوت کردیم.
وی افزود: همزمان با این جشنواره در حوزه صنایع فناور شش طرح افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز خواهند شد.
وی گفت: به دلیل محدودیت آب، تحمل به کم آبی و سازگاری با منطقه و تنش شوری آب و خاک و تحمل فقر غذایی خاک زرشک محصول اکولوژیک منطقه است.
دکتر جعفری در ادامه اعلام کرد: بدلیل اقلیم منطقه برخی از گیاهان به‌مرور از الگوی کشت حذف خواهند شد ولی زرشک هیچگاه از الگوی کشت استان حذف نخواهد گردید.
همچنین در این همایش دکتر سیدسعیدرضا احمدی‌زاده رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی با تشکر از برگزاری این جشنواره ملی، گفت: در این جشنواره حمایت از رویداد کارآفرینی انجام شده ولازم است رویدادهای متعدد برنامه‌ریزی شود و از منتخبین حمایتهای لازم صورت خواهد گرفت. وی به طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان و حمایت از رویداهدای مسأله محور اشاره کرد و ادامه داد: از دانشجویان مستعد با سی و دو نوع تسهیلات حمایت می شود.
همچنین دکتر جهانی رئیس پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند به این رویداد مهم اشاره کرد و گفت: در بخش کمیته علمی با همکاری معاونت پژوهشی کارگاه آموزشی تولید زرشک ارگانیک برای دانشجویان برگزار خواهد شد. 
وی گیاهان ویژه استان خراسان جنوبی و مشکلات خاص آنها را برشمرد و گفت: مشکل سال آوری زرشک ، تکثیر عناب و راندمان پایین زعفران و همچنین در محصول انار نیز مشکل دانه سفیدی را داریم که امیدواریم حاصل این جشنواره ارزشمند به اقتصاد خانوار کشاورز خراسان جنوبی کمک کننده باشد. دکتر جهانی با اشاره به پیشینه دانشکده کشاورزی به پتانسیل عظیم این پردیس در بخش‌ کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، گلخانه، نهالستان، واحد دامپروری و پهنه امیریه اشاره کرد و بیان داشت: در مدیریت جدید دانشگاه خوشبختانه تعامل بسیار خوبی با دیگر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات استان وجود دارد.
در  تجارت مکملها سهم ایران در دنیا بسیار ناچیز است
در ادامه این همایش مهندس پویان رئیس کانون ملی هماهنگی زرشک و عناب با اشاره به جنبه‌های ارزشمند و ویژه این جشنواره گفت: کار رسانه‌ای این جشنواره موجب پررنگ شدن مباحث مرتبط با این محصول استراتژیک شده است.
وی اظهار کرد: خام فروشی امروزه در تجارت جهانی منسوخ شده و از این جهت برای صادرات زرشک باید به سمت تولید مکمل‌های غذایی برویم. ایران جزء ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری بوده که یکی از مهم‌ترین آن آگروتوریسم و یا گردشگری کشاورزی با تکیه بر محصولاتی چون زرشک است. 
مهندس پویان افزود: در مورد محصول زرشک می‌توانیم چند مکمل غذایی داشته باشیم و به سرمایه گذاران بصورت رایگان طرح‌ها پیشنهاد می‌شوند.
رئیس کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با تأکید بر اینکه خام فروشی در تجارت جهانی اکنون منسوخ شده است، تصریح کرد: درختچه زرشک یک محصول خاص و استثنایی است چرا که از اجزای مختلف آن از برگ و ساقه می‌توانیم بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه از این جهت باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز کنیم، افزود: تهیه مکمل از برگ زرشک و زعفران می‌تواند برای افسردگی بسیار مؤثر باشد، ادامه داد: طب ایرانی برای میوه زرشک فوایدی چون سلامت ریه‌ها، کاهش فشار خوبی، پیشگیری از پروستات و کاهش اوره خون ذکر کرده است.
پویان با اعلام اینکه در خراسان جنوبی نیز گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکو توریسم شود، افزود: طبق تحقیقات انجام شده با مصرف روزی دو قاشق زرشک می‌توانیم تا حد مؤثری سلامت خود را تأمین کنیم که در این زمینه باید آگاهی بخشی به مردم داشته باشیم.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: می‌توان نتایج این تحقیقات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد و امیدواریم در سال‌های آینده محتواهای علمی پس از جشنواره زرشک افزایش پیدا کند.
همچنین دکتر علیرضا جوانمردی معاون دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباط تلفنی خشکسالی کشور و کم آبی و شوری آب و خاک را از عوامل کاهش عملکرد و توسعه بیماری ها نام برد و برگزاری این جشنواره را عامل ایجاد راهکارهایی برای مقابله با عوامل تهدید کننده دانست. وی به گیاهان قالب منطقه و اینکه منطقه خراسان جنوبی قطب محصولات استراتژیک عناب و زرشک است اشاره کرد.
در ادامه این همایش علمی کارگاه علمی تولید زرشک ارگانیک توسط دکتر دقیقی برگزار شد.

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۱