دیدار صمیمانه رئیس دانشگاه بیرجند و مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان

۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۱۱۰۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۷۴
رئیس دانشگاه بیرجند، معاون دانشجویی و رئیس مرکز مشاوره و توانمندسازی، شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با دکتر نعیمی، مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان و دکتر غنائی، دبیر مراکز مشاوره منطقه ۹ کشور دیدار کردند.
دیدار صمیمانه رئیس دانشگاه بیرجند و مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، این دیدار صمیمانه که با هدف ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات در ارتباط با مجموعه‌های سلامت محور حوزه معاونت دانشجویی در مرکز مشاوره و توانمندسازی و اداره بهداشت و درمان صورت گرفت، دکتر نعیمی، مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سازمان امور دانشجویان ابتدا به مهمترین اولویت‌های دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی در راستای سیاست‌گذاری نظام مسائل روان‌شناختی پرداخت. ایشان با اشاره به تغییراتی در آیین نامه چارت تشکیلاتی مراکز مشاوره که به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، توسعه ساختاری مراکز مشاوره در سراسر کشور را نوید داد. دکتر نعیمی، در ادامه، به مهمترین استانداردهای مراکز مشاوره دانشجویی و از آن جمله تعداد کافی نیروی انسانی اشاره نمود و کمبود نیروی انسانی در این مراکز را از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت روان معرفی کرد.
وی همچنین با بیان این نکته که تعدادی از دانشجویان با آسیب‌های روان شناختی وارد دانشگاه می‌شوند، یادگیری مهارت‌های زندگی در این گروه را بسیار ضروری دانست. ایشان در ادامه طرح پایش سلامت روان را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های مراکز مشاوره دانشجویی در راستای شناسایی دانشجویان در معرض خطر مشکلات روان شناختی تشریح کرد. تنوع برنامه‌ها، اختصاص اعتبارات مناسب به مراکز مشاوره، تجهیز ابزارهای تشخیصی در آزمایشگاه، گسترش رشته‌های مرتبط با روان شناسی، لزوم حمایت دانشگاه‌ها از دانشجویان دارای مشکلات مالی نیز از جمله پیشنهاداتی بود که توسط دکتر غنائی، دبیر مراکز مشاوره منطقه 9 کشور مطرح شد. در پایان تیم بازدید کننده، هر دو مجموعه مرکز مشاوره و توانمندسازی و اداره بهداشت و درمان را در زمره مراکز پرتلاش کشوری تلقی نموده و از زحمات مدیران و کارکنان این بخش ها تشکر و قدردانی کردند. 
در این دیدار، دکتر لامعی ضمن خیر مقدم به میهمانان، با اشاره به تعداد دانشجویان دانشگاه‌های استان، خراسان جنوبی را به عنوان یکی از استان‌های با جمعیت بالای دانشجویی معرفی کرد و با توجه به ویژگی‌های بومی و ظرفیت‌های موجود، اهمیت توجه و حمایت از مراکز آموزش عالی استان به ویژه دانشگاه بیرجند را مورد تأکید قرار داد. ایشان ضمن تشکر از زحمات معاون دانشجویی، رئیس مرکز مشاوره و رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه، به نقش کلیدی حوزه معاونت دانشجویی در راستای برآورده کردن مهمترین نیازهای اولیه دانشجویان و نیز نیازهای بنیادین سلامت محور آنان در حوزه‌های روان و جسم اشاره کرد و به نقش فعالانه حوزه‌هایی چون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و نیز معاونت فرهنگی  در بحث پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی- اجتماعی پرداخت.
دکتر لامعی راه اندازی زیست بوم آسیب‌های اجتماعی را نیز به عنوان یکی از برنامه‌های آتی دانشگاه در راستای پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی ضروری دانست.

آخرین ویرایش۲۸ آبان ۱۴۰۱