برگزاری نشست هم‌اندیشی جایگاه تقریب مذاهب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰ کد : ۲۵۴۳۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۳۲۳
نشست هم‌اندیشی اساتید با عنوان جایگاه تقریب مذاهب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، با حضور آیت الله حسینی قزوینی، مدیر شبکه ولایت، مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) و عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت و جمعی از اساتید دانشگاه، شامگاه دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ در سالن بشارت برگزار شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی جایگاه تقریب مذاهب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این نشست هم‌اندیشی، آیت الله قزوینی به بحث تقریب مذاهب و نقش رسول اکرم(ص)  در تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: اولین کسی که تمدین نوین اسلامی را در کتاب تاریخ تمدن مطرح می کند و ویل دورانت است که می گوید هنگامی ظهور تمدن امکان پذیر است که هرج و مرج و ناامنی پایان پذیرفته باشد. ابن خلدون جز سردامداران تمدن نوین اسلامی نیز به عوامل مؤثر آن اشاره می کند که  وجود دولت و رهبری لایق در رأس دولت و قانون دینی و عرفی و حاکمیت اخلاق در جامعه از آن‌جمله است. رسول اکرم(ص) با توجه به مشکلات در مکه فرصتی برای طرح مبانی دینی را نداشتند و به مجرد ورود به مدینه منوره جنگ 120 ساله بین دو قبیله بزرگ اوس و خزرج جایش را به برادری داد و تمدن اسلامی و برادری و تعامل ایجاد شد. پس از آن بنی امیه و بنی عباس روح اسلام را کنار گذاشتند و منافع مادی و حکومتی خود را در جامعه گسترش دادند. حضرت امیرالمومنین|(ع) پس از 25 سال که به حکومت می رسد و میخواهد که حکومت عدل نبوی را در جامعه پیاده کند اعتراضات و مشکلات و جنگ‌های جمل، صفین و خوارج ایجاد می‌شود. پس از آن بنی امیه زحمات رسول اکرم(ص) برای تفاهم برادری و برابری دو نسل بنی امیه و بنی عباس از بین بردند.
مدیر شبکه ولایت، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرهنگ شیعه در سراسر جهان معرفی شد و وهابیت که عرصه را برخود تنگ دید نسبت به تخریب شیعه از هیچ کوششی فروگذار نکرد و بالاترین آرزوی جهان استعمار برای اختلاف مذهبی در ایران به نتیجه نرسید. ایشان در بخش دیگری از سخنانش، گفت: شریف ترین اهل سنت در کشور ما ایران هستند.
در ادامه این نشست هم‌اندیشی، اعضای هیأت علمی سؤالات خود را در موضوع تقریب مذاهب مطرح کردند و آیت الله قزوینی به موارد مطرح شده پاسخ داد.

آخرین ویرایش۲۵ مهر ۱۴۰۲