با حضور عضو هیأت علمی دانشگاه انجام شد؛

بروز رسانی پروژه بین المللی HighRec

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۸ کد : ۲۶۲۶۱ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۸۸
دومین جلسات از سلسله جلسات سالانه MEWAC (Middle East Regional Water Research Cooperation) در کشور اردن در روز پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ (۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ ) برگزار گردید.
بروز رسانی پروژه بین المللی HighRec

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند،  جلسه سالانه از طرف وزارت علوم آلمان برای پروژه های بین المللی مرتبط با تحقیقات بخش آب که تحت حمایت این وزارت می باشد، امسال در کشور اردن برگزار گردید. از آنجا که پروژه بین المللی HighRec (استفاده از آب شیرین کن جهت کشت محصولات کشاورزی (گلخانه در قطرو زعفران در بیرجند) نیز جز لیست این پروژه ها می باشد، دکتر محسن پوررضا بیلندی، عضو هیأت علمی گروه علوم و مهندسی آب به همراه دکتر یواخیم کاچیکاوسکی، مسئول پروژه HighRec به نمایندگی از تیم پروژه به صورت مجازی مطالبی را در خصوص مراحل انجام شده و پیش رو ارائه  کردند. پس از آن نیز نمایندگان سایر پروژه های مذکور از کشورهای مصر، اردن، سوریه، قطر به همراه طرفین آلمانی شان به ارائه مطالبی در خصوص پیشبرد و فازهای مختلف کاری شان پرداخت.
مطابق برنامه ریزی انجام شده در سال اول پروژه (2021) پس از طی شدن مراحل و گزارشات بسیاری (شامل جلسات فشرده کارشناسی هر هفته در طول 2 سال گذشته با نمایندگان طرفین ایران و قطر)، در نهایت ساخت آب شیرین کن در تابستان امسال در موسسه فرانهافر و دانشگاه صنعتی برلین به پایان رسید و در مردادماه سال جاری از طریق بندر رتردام هلند به مقصد قطر ارسال شد. این پروژه تحقیقاتی با حمایت مستقیم وزارت علوم آلمان به مبلغ بیشتر از 1.2 میلیون یورو به تصویب رسیده و دو کشور قطر و ایران نیز به عنوان پایلوت های آن در نظر گرفته شده اند. 
 پس از طی حدود دوماه کانتینر حامل آب شیرین کن و سلول های خورشیدی به گلخانه تحقیقاتی دانشگاه قطر رسید و پس از انجام مراحل آماده سازی در هفته قبل بهره برداری از آن آغاز گردید.
ادامه تحقیقات در دانشگاه بیرجند
امید است پس از زمانی حدود 6 ماه مجددا از قطر بارگیری شده و با کشتی به مقصد مزرعه تحقیقاتی دانشگاه بیرجند ارسال گردد تا شاهد اجرای فاز بعدی پروژه به منظور استفاده در مزرعه تحقیقاتی برای کشت زعفران در آن باشیم. همچنین در نظر هست تا در ماه آینده نیز کارگاهی با حضور مهندسین بهره بردار و نمایندگان طرفین ایرانی این پروژه (دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی اصفهان) در قطر برگزار شود تا از نزدیک با مراحل مختلف آماده سازی و بهره برداری از آب شیرین کن آشنا شوند.
اطلاعات بیشتر از پروژه و جزییات آب شیرین کن ساخته شده نیز در سایت مخصوص این پروژه بر روی دامین کشور آلمان به ادرس زیر در دسترس می باشد: ( https://highrec.de/about/)
لازم به ذکر است روش مورد استفاده برای شیرین سازی آبهای شور و یا نامتعارف (دارای شوری بالا) در این آب شیرین کن "اسمز معکوس با یک چرخه بسته" می باشد. بدین ترتیب بازدهی تولید آب شیرین با شوری  زیر 1000 میکرو زیمنس بر سانتی متر در حدود 80 درصد خواهد بود که کمترین آسیب های محیط زیستی را در پی خواهد داشت. از این منظر و با توجه به وجود پتانسیل بالای آبهای نامتعارف در استان خراسان جنوبی، امیدواریم نتایج عملکرد این آب شیرین کن در مزارع زعفران در طی دو سال آینده در بیرجند بتواند افق روشنی را برای توسعه پایدار مبتنی بر منابع آب استان پیش رویمان ترسیم کند. همچنین مطابق با برنامه زمان بندی پس از طی دوره حدود دو ساله در بیرجند آب شیرین کن برای انجام تحقیقات بعدی به دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان طرف ایرانی دوم این پروژه ارسال خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۱ آذر ۱۴۰۲