با حضور استاندار خراسان جنوبی:

پژوهشگران و فناوران برتر استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند تجلیل شدند

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲ کد : ۲۶۳۲۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۸۰۱
آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و فرهیختگان استان خراسان جنوبی با تجلیل و تکریم ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر استان با حضور استاندار خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
پژوهشگران و فناوران برتر استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند تجلیل شدند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و فرهیختگان استان خراسان جنوبی، با حضور دکتر قناعت، استاندار خراسان جنوبی، دکتر لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، جمعی از مدیران کل، رؤسا و مسئولان استان روز شنبه 25 آذر 1402 در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در  این مراسم از ۶۴ پژوهشگر برتر خراسان جنوبی در ۱۸ بخش شامل طرح‌های برگزیده دستگاه‌های اجرایی استان، صنعتگران و صنایع تولیدی، دانش‌آموزان برتر، فعالان برتر، مراکز تحقیقاتی برتر، پژوهشگران برتر دانشگاهی، پژوهشگران برتر دستگاه‌های اجرایی استان و معلم برگزیده در تولید محتوا تجلیل به‌عمل آمد. 

 جوانان باید ارتقای تحقیقات و پژوهش را در دستور کار نخست خود قرار دهند

استاندار خراسان جنوبی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشجویان و جوانان باید ارتقای تحقیقات و پژوهش را در دستور کار نخست خود قرار دهند، اضافه کرد: هفته پژوهش فرصتی کم نظیر برای شناسایی و معرفی دستاوردهای علمی نام آوران، به کشور و دنیاست.
دکتر جواد قناعت ضمن تجلیل از 64 پژوهشگر و فناور برتر استان ادامه داد: رسیدن به مقام بالای علمی و شاخص در جمع سرآمدان علم و فناوری از اهداف امور پژوهشی است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با تأکید بر امور  پژوهشی و فنی می‌توان مسایل استان را حل کرد، ادامه داد:  اهتمام در بومی سازی پژوهش‌ها باید مدنظر قرار گیرد.
دکتر قناعت، حل مسائل کنونی و آینده‌ی کشور و نیازسنجی و بومی‌سازی را از اهداف پژوهش‌ها دانست و گفت: باید پژوهش را به سمتی ببریم که نیازهای کشور را رفع کند یا به عبارتی پژوهش را تابع نیاز خود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش ابتدا باید مورد اهتمام قرار بگیرد، تصریح کرد: دقت و توجه به اهتمام خاص در حوزه پژوهش باید مدنظر قرار بگیرد.

باید برای گسترش دهنده علم مشوق در نظر گرفت

دکتر قناعت با اعلام اینکه دشمن دنبال آن است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما را از علم و تحقیقات دور کند، بیان داشت: باید برای گسترش دهنده علم مشوق در نظر گرفت.
وی یکی از اهداف دیگر انجام کارهای پژوهشی را دشمن‌شناسی دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که محیط‌های علمی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ما را از کارهای علمی و پژوهشی دور کند، هر فردی این کار را انجام دهد بداند در میدان دشمن و این پازل نقش ایفا می‌کند. 
دکتر قناعت عنوان کرد: بهترین مشوق برای گسترش علم تکریم دارنده علم است، پرداختن و توجه ویژه به پژوهشگران از جمله مشوق‌های بسیار مهم و عالی است.
دکتر قناعت با برشمردن اقدامات و فعالیت‌هایی که در سطوح ملی و استانی در حوزه پژوهش انجام شده است، گفت: از دو دهه قبل تا الان، از لحاظ تولید علم ما در جایگاه‌های معتبر جهانی قرار داریم و در پایگاه scopus، در طول 20 سال گذشته از رتبه‌ی ۵۳ به رتبه ی ۱۵ علمی جهان رسیده‌ایم و  همچنین در تولید علم، در بین کشورهای جهان اسلام رتبه اول مقالات اسکوپوس را کسب نموده‌ایم.
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر محیط علمی و وجود انسان‌های فرهیخته در خراسان جنوبی ، اضافه کرد: لازم است کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و افزایش یابد. دکتر قناعت ابراز امیدواری کرد: که با کمک و همیاری  دانشگاهیان شاهد شتاب و سرعت بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی استان باشیم.
ایشان همچنین با تأکید بر اینکه اولین هدف در حوزه پژوهشی، رسیدن به اوج قله علم و مرجعیت علمی می‌باشد، گفت: با وجود محدودیت‌ها سطح مقالات علمی ما و کمیت آن، بسیار بالاست.
وی گفت: خدا را شاکریم که در استان خراسان جنوبی محیط‌های علمی و انسان‌های فرهیخته و دانشمندی وجود دارد و شاهد اتفاقات بسیار خوب و میمونی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم. دکتر قناعت ادامه داد: امیدواریم این روند ادامه یابد، ما نیز کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم را خواهیم داشت تا شاهد شتاب و سرعت بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی استان باشیم.

فراگیری علم و دانش از اصول راهبردی نقشه علمی کشور است

در این مراسم، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه فراگیری علم و دانش و دستیابی به پژوهش و فناوری از اصول راهبردی نقشه علمی کشور است، ادامه داد: این موضوع در سخنان حکیمانه حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) بارها مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه بیرجند، افزود: این مسئله در سخنان حکیمانه امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، بارها مورد تأکید قرار گرفته است؛ از دیدگاه معظم له، پیشرفت علمی پایه و لازمه قطعی تعالی همه جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با رسیدن به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت، عزت و استقلال در مقابل زورگویان و مستکبران دفاع کرد و منافع ملی را تضمین کرد.
ایشان در ادامه، گفت: رهبر فرزانه انقلاب همه اندیشمندان، فرهیختگان، دانشگاهیان و جامعه آموزش و پرورش را به جهاد علمی دعوت می‌نمایند و لازمه آن را تحقیق و پژوهش می‌دانند. معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب بیشترین تأکید را به اندیشه جوانان، امید آفرینی و فناوری و پژوهش تخصیص دادند و این امور را نشانه قدرت، شوکت و اقتدار نظام دانستند.
دکتر لامعی افزود: اگر نگاهی به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که هدف نهایی آن ساختن دانشگاه تمدن ساز اسلامی است بیندازیم ؛ ۲۰ درصد از راهبردهای چهارگانه آن، به مباحث فرهنگی و تربیتی، ۱۰ درصد موضوعات مشترک و ۷۰ درصد مرتبط با موضوعات آموزش، پژوهش و مدیریت است.

برگزاری دهها کارگاه و سمینار در دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند، بیان کرد: هفته پژوهش استان با صدا درآمدن زنگ پژوهش از مجموعه فرهنگی آموزشی استاد مصلی نژاد آغاز شد و در ادامه، نمایشگاه پژوهش و فناوری، توسط پارک علم و فناوری استان در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
وی با اشاره به برگزاری دهها کارگاه و سمینار آموزشی در دانشگاه بیرجند، یادآور شد: این سمینارها در حوزه‌های پژوهش، فناوری و بررسی تنگناها و مشکلات استان برگزار شده است.
دکتر لامعی در خصوص انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر گفت: شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش استان، با استناد به دستورالعمل و تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت کشور و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معیارها و شاخص‌های لازم را تصویب و برای اجرا به بخش‌های مختلف شورا ابلاغ کرد و در نهایت دستگاه‌های مختلف اجرایی، پژوهشگر برتر خود را معرفی کردند و پس از بررسی‌، کمیته پژوهش استان ۶۴ نفر از پژوهشگران ، فناوران و فرهیختگان استان را واجد شرایط تشخیص داد که در این جلسه از پژوهشگران و فناوران و فرهیختگان برتر تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.
در این مراسم، دکتر فیروزآبادی عضو هیأت علمی گروه فیزیک نیز که عنوان طرح برتر کشور در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور را کسب کرده است به ارائه آشنایی با روش جدید تولید انرژی از طریق برهمکنش هسته‌ای انرژی پایین (LENR) و یا کوانتوم هیدروژن پرداخت.
لازم به ذکر است؛ محصول ساخته شده توسط دکتر فیروزآبادی در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور از بین 2200 طرح ارسالی، به عنوان یکی از 20 طرح برتر کشور معرفی شد.
در پایان این مراسم 64 نفر از پژوهشگران و فرهیختگان استان معرفی شدند و لوح تقدیر و هدیه خود را از استاندار خراسان جنوبی و رئیس ستاد هفته پژوهش و فناوری دریافت کردند.

آخرین ویرایش۲۷ آذر ۱۴۰۲