از پژوهشگر برتر تا مادر نمونه شدن

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۶۳۲۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۶۹۲
الهام یوسفی روبیات، عضو هیأت علمی و پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند که چند روز گذشته، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند برای دریافت جایزه اش از سوی مسئولان همراه با سه فرزندش، با حجاب کامل بالای سکو رفت. این اقدام وی در فضای مجازی انعکاس های مثبت زیادی به همراه داشت. لذا بر آن شدیم تا مصاحبه و گزارشی اختصاصی تهیه و به سمع و نظر مخاطبان ارجمند برسانیم.
از پژوهشگر برتر تا مادر نمونه شدن

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر الهام یوسفی عضو هیأت علمی دانشگاه است اقدام او که چند روز پیش در هفته پژوهشی دانشگاه بیرجند برای دریافت جایزه اش از سوی مسئولان دانشگاهی همراه با سه فرزندش، با حجاب کامل بالای سکو  سبب  جلب نظرهای دانشجویان، اعضای هیأت علمی، مسئولان ارشد و مردم عادی شد.  همزمان با این کار فرهنگی کانال های تلگرامی و ایستاگرامی زیادی از او در پست های خود نام بردند و او را حمایت کردند.
دکتر یوسفی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه گفت: از متولیدن دهه 60 است و در سال 1390 ازدواج کرده است، در سال 1384 کنکور داد و به دانشگاه تهران راه یافت، پس از آن نیز در سال 87 توانست رتبه 7 کنکور ارشد را دریافت کند و در سال 1390 در آزمون مقطع دکتری با رتبه 4 کشوری در دانشگاه تهران  پذیرفته شد. در دوره دانشجویی اولین فرزند دختر این بانوی اثرگذار به دنیا آمد و به گفته وی جلسه دفاع دکتری را با فرزند 7 ماهه خود شرکت کرده است. با توانی مثال زدنی در دوره دکتری علاوه بر تحصیل و پژوهش به تربیت فرزندان همت گمارده است و در سال 1396 در دانشگاه بیرجند آغاز بکار کرد. همان سال فرزند پسر ایشان بدنیا آمد که با تشویق و حمایت و همکاری مسئولان دانشگاهی توانست علاوه بر تربیت دانشجویان به تربیت فرزندان نیز بپردازد. 
الهام یوسفی پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند و خراسان جنوبی مادر است، شب ها آخرین نفری است که سر بر بالین می گذارد و صبح ها اولین نفری است که سر از بالین بر می دارد. دغدغه اش از جنس تربیت فرزند موفق و در رکاب حضرت حق است، با تمام وجودش می خواهند خودش فرزندش را به آغوش بکشد و غمخوارش باشد، در کنار همه این مسئولیت، پذیریش ولایتمداری را وظیفه اصلی خود می داند و فرزندآوری را نوعی جهاد.
الهام یوسفی پژوهشگر برتر بیرجند و جزو پژوهشگران برتر خراسان جنوبی، استاد نمونه دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۰، استاد برتر کیفیت بخشی آموزشی سال ۱۴۰۰، بانوی نمونه دستگاه های اجرایی استان در سال ۱۴۰۰، مادر برگزیده کشوری رویداد ملی شکوه مادری در سال ۱۴۰۱، پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۹۹، استاد برتر آموزش الکترونیک دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۹۹، مجری طرح برگزیده کشوری ارتباط با صنعت و پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند است. دکتر یوسفی مجری طرح برگزیده ارتباط با صنعت کشوری در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان است. بانوی نمونه دستگاه‌های اجرایی استان درباره این طرح گفت: تدوین و انتشار کتاب طرح مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان و ارائه آن توانست در سال جاری 16 میلیارد تومان بودجه به استان تزریق نماید.
دکتر الهام یوسفی پژوهشگر و مادر نمونه خراسان جنوبی که با سه فرزندش برای اهدای جایزه پژهشگر برتر بیرجند به بالای سکو می رود، می گوید: بحث فرزندآوری یکی از مشکلات اصلی ایران است که موجب دغدغه اصلی رهبری هم شده است، این مهم یک وظیفه ضرورت است که باید همه به آن توجه کنند، کسانی که ولایتمداری را قبول دارند باید به این مسئله اهتمام جدی تر داشته باشند.
وی گفت: مسئله جمعیت یک مسئله ملی است و باید برای ترویج فرزندآوری و جمعیت تبلیغ شود.
به گفته این پژوهشگر؛ یک ماه گذشته در یکی از شهرها خانم پزشک نمونه ای بدون حجاب بالای سِن رفت و جایزه خودش را دریافت کرد؛ ما شاهدیم ناهنجاری ها تبدیل به هنجار شده و از طرفی من دخترم را که هفت سالش هست را با یک چادر بالای سِن بردم تا حجاب را ترویج کنم.
وی ادامه می دهد؛ طوری شده که افراد در منزلشان سگ پرورش می‌دهندو با افتخار سگ را در آغوش می گیرند و این را نماد پولداری و باکلاسی تلقی می کنند در حالی که اگر بچه خودشان را در آغوش بگیرند خجالت می کشند، لذا ناهنجاری ها با هنجارها در حال جابه جایی است و باید هوشمند باشیم.
من با فرزندانم توانستم همه این موانع و مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارم، برخی از اهداف ارزش سختی کشیدن را دارند. به عنوان مثال برای خانه خریدن باید از خیلی دلخوشی ها صرف نظر کرد، بچه داری هم سخت است و انسانی که متولد می شود ارزشمند است، در این شرایط سخت نوبت به مادران رسیده تا جهاد کنند، زمانی کشور ما در خطر بودند و مردان جهاد کردند و الان ما در مشکل جمعیتی کنونی وظیفه داریم.

نوبت جهاد فرزندآوری مادران است
به گفته وی؛ مقالات داخلی، مقالات کنفرانسی چاپ شده، کتاب، طرح های خارج از دانشگاه و منعقده دانشگاه با سایر دستگاه ها، کارگاه های اشتغالزا، سخنرانی های دانشگاهی، دوره های ضمن خدمت برای ادارات و تمام کارهای پژوهشی در سامانه دانشگاه ثبت و به آنها طبق آیین نامه امتیاز داده می شود که امتیاز امسال من ۱۲۱ بوده است، به عنوان مثال یک مقاله حداکثر چهار و یا پنج امتیاز دارد، تعداد افرادی که امتیاز آنها به ۱۰۰ رسیده بود امسال بسیار کم بودند.
وی ادامه می دهد که از مجموع فعالیت های پژوهشی این عدد استخراج می شود، البته من چندین بار پژوهشگر اول شدم و این مرحله اولم نبوده است، در سال ۱۴۰۰ استاد نمونه دانشگاه بیرجند شدم، استاد برتر کیفیت بخشی سال ۱۴۰۰، بانوی برتر و مادر برگزیده کشوری رویداد ملی شکوه مادری، پژوهشگر برتر سال۹۹ ، استاد برتر دانشگاه الکترونیک و استاد نمونه دانشگاه در سال ۱۴۰۰ از دیگر موفقیت های من است که از محل آنها لوح و جوایز دارم.
به گفته وی از سال ۹۶ وارد دانشگاه بیرجند شدم و از سال ۹۹ تا کنون این جوایز را کسب کرده ام.
این پژوهشگر همچنین در جشنواره شکوه مادری سال گذشته آستان قدس از بین ۴۶ هزار مادر فعال فرهنگی، اقتصادی و اجتماعیِ بالای سه فرزند برگزیده کشوری شده است.
رهبری حتی بارها بر موضوع فرزندآوری تاکید کردند تا وقتی نیروی جوان داریم باید سعی کنیم مشکلات کشور را رفع کنیم.نوبت جهاد فرزندآوری مادران است اگرچه آقایان خیلی موثر هستند و اگر در خانه داری و یا تربیت فرزندان، کمک مادر خانواده باشند مادران ترغیب به فرزندآوری می شوند چراکه بیشترین دلیل ما این است مردان با مادر خانواده همراه نیستند.
پژوهشگر برتر دانشگاه، افزود: با رفتن به بالای سکو همراه با سه فرزندم می خواستم به اعضای خانم هیأت علمی این پیام را برسانم که می شود با فرزند هم موفق شد و مشوقی باشم. اخیرا هم رهبر معظم انقلاب از خانم ساره جوانمردی مدال آور ورزشکار ایران تشکر کردند و گفتند: تشکر می کنم از بانویی که با حجاب کامل پرچم این دوره از ورزش های آسیایی را حمل کردند و در مقابل یک دنیا هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان دادند، و تشکر کردند از بانویی که در هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد و گفتند: این حاشیه ها از خود ورزش بیشتر  اهمیت دارد، مقام معظم رهبری تشکر کردند از بانویی که با فرزندانشان مدال را دریافت کردند و گفتند این کار نمادی از توجه زن ایرانی به نقش مادری و خانواده است.
وی گفت: من با این کار نمادین می خواستم مروج حجاب و فرزندآوری باشم تا شاید این حاشیه از خود پژوهشگر برتر شدن مهمتر باشد و واقعا من دیدم در گروه های مختلف تلگرامی، گروه های شاد و اینستاگرامی از من قدردانی کرده بودند.
به گفته این استاد دانشگاه؛ تا شب گذشته در یک کانال اینستاگرامی ۴ هزار و ۷۰۰ نفر اقدام من را لایک کرده بودند که این برای من ارزشمند بود، کامنت های مثبت گذاشته بودند.
برخی گفته بودند این پژوهشگر را باید مسیح علی نژاد ببیند تا اوج عزت زن ایرانی را درک کند، من باور نمی کردم این کار کوچک اینقدر بازخورد مثبت داشته باشد.
وی ادامه می دهد که حتی روز گذشته عکس من را در مکتب نرجس بیرجند چسبانده بودند، فکر نمی کردم یک کار کوچک فرهنگی اینقدر دیده شود و یا در کانال های خبری تلگرام افراد مختلفی مطلب گذاشته بودند و از اقدام من قدردانی کرده بودند، بسیاری از افراد دانشجویان من بودند که از من حمایت ها کرده بودند.
حتی از دانشجویانی که عکس پروفایل بی حجاب داشتند برای من به صورت خودجوش پوستر درست کرده بودند و از من حمایت کرده بود! دانشجویی که مخالف برخی موارد اعتقادی من بوده است از این اقدام حمایت کرده که برای من خیلی خوشحال کننده بود.
وی ادامه می دهد: فکر می کردم اقدام من بازخورد منفی داشته باشد اما با بازخورد مثبت دانشجویان همراه شد این مهم برای من خوشایند بود. فرزندآوری سختی های خاص خودش را دارد و من تا حدی آن را قبول داریم اما چون هدف خیلی بزرگ است تحمل کردن آن راحت است.
به گفته وی؛ اگر به جنبه مالی و دنیوی هم به موضوع نگاه کنیم فرزندان در پیری عصای دست ما هستند و از جنبه اخروی هم اگر در دنیا برای تربیت فرزند سختی ببینیم، برکتش را می بینیم چون ما زمان خودمان را خرج کاری می کنیم که مورد پسند خدا است پس زمان کمتری را برای انجام کارها نیاز داریم. من به این برکت زمان و برکت کار خیلی اعتقاد دارم اما اینکه مشکل اقتصادی را به فرزندآوری ربط بدهیم درست نیست و به آن اعتقاد ندارم.
وی در ادامه سخنانش می گوید: خیلی از خرج های غیر ضروری را می توانیم حذف کنیم، به نظر من تک فرزندان هزینه های بیشتری دارند، در خانواده های چند فرزندی، فرزندان آنقدر با یکدیگر بازی می شوند که اصلا به تلفن همراه نیاز ندارند و بسیاری از وسایل را به صورت مشترک استفاده می کنند. زمان و وقتی که مادر برای بازی و یا درس خواندن می تواند صرف یک بچه کند، در خانواده ها چند فرزندی ذخیره می شود و بچه ها از هم بهتر می آموزند. ضمن اینکه بچه ها در خانواده های پر جمعیت مسئولیت پذیرتر و قانع تر پرورش می یابند و بسیاری از افراد موفق امروز ما در شرایط سخت پرورش یافته اند.
این پژوهشگر و مادر نمونه خراسان جنوبی می گوید: همین که رهبری فرمودند هر کس در زمینه فرزندآوری قدمی بردارد مشمول دعای من می شود سبب شد به فرزندآوری توجه کنم شاید من شب ها کمتر از دیگر همکارانم بخوابم و یا صبح زودتر از خواب بیدار شوم اما اینقدر دعای رهبری برای من ارزشمند است که وظیفه خود می دانم به دغدغه رهبرم عمل کنم.
وی در پایان می گوید: پژوهشگر برتر شدن آیتم های خاصی دارد که در طول سال امتیاز دهی می‌شود و در مجموع امتیازها مقایسه و پژوهشگران برتر مشخص می شوند.

آخرین ویرایش۳۰ بهمن ۱۴۰۲