تشریح دستاوردهای سفر سه روزه رئیس دانشگاه به تهران

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۶ کد : ۲۶۴۱۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۴۸
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند در هفته گذشته و در سفر سه روزه به تهران به پیگیری امور دانشگاه در مرکز پرداخت.
تشریح دستاوردهای سفر سه روزه رئیس دانشگاه به تهران

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی در این سفر با حضور در سازمان برنامه و بودجه کشور  با دکتر خواجه سروی، رئیس امور آموزش سازمان برنامه و بودجه و دیگر مدیران این سازمان دیدار و گفتگو کرد. 
رئیس دانشگاه در سازمان برنامه و بودجه کشور به مدت 6 ساعت پیگیر امور مربوط به بودجه دانشگاه بود. از دیگر پیگیری‌های انجام شده دکتر لامعی برای افزایش تخصیص اعتبارات سال 1402 و پیگیری امور مربوط به لایحه بودجه 1403، دیدار با دکتر نجفی خواه، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر الهیار، معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه و مهندس شفیعی، معاون عمرانی امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور بود.
حضور  دکتر لامعی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیدار با معاونین وزیر و مدیران کل، بخش دیگری از این سفر را شامل می‌شد.
دیدار و گفتگو با دکتر صالحی، معاون پژوهش و فناوری و دکتر محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جمله است. دکتر لامعی در این دیدارها بصورت رسمی از معاونین پژوهشی و فناوری و نوآوری دعوت کرد تا با سفر به دانشگاه بیرجند در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی قرار گیرند.

افزایش سهیمه جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند/تخصیص اعتبار از سوی صندوق رفاه
 همچنین دیدار با رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از دیگر برنامه‌های رئیس دانشگاه بود. دیدار رئیس دانشگاه با دکتر رازینی پیرو دستور مقام عالی وزارت مبنی بر اختصاص سهمیه مازاد جذب هیأت علمی به دانشگاه بیرجند انجام شد. براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی دکتر لامعی و دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یک نوبت سهمیه جذب هیأت علمی به دانشگاه اختصاص یافته و مقرر شد در ادامه نیز سهمیه جذب 10 عضو دیگر هیأت علمی به سهیمه دانشگاه بیرجند در فراخوان بهمن ماه اضافه شود.
همچنین از سوی دکتر لامعی، دیدار با دکتر گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان نیز انجام شد و گزارشی از اقدامات رفاهی، خوابگاهی و دانشجویی ارائه گردید و دکتر گنجی قول مساعد برای تخصیص مبلغ 2 میلیارد تومان به دانشگاه را براساس گزاراشات دانشگاه و تفاهم نامه‌های منعقده را داد.

ساخت خوابگاه های متأهلی 70 واحدی
دیدار با مهندس مهدی اکبرپور، مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت نیز با توضیح اقدامات انجام شده در 37 طرح عمرانی و معرفی طرح های عمرانی بالای 50 درصد صورت گرفت و مهندس اکبرپور نیز قول مساعد حمایت از طرح‌های عمرانی بالای 50 درصد را داد. در این دیدار دو نکته مورد توجه قرار گرفت که در دانشگاه بیرجند با توجه به تعداد زیاد دانشجویان متأهل مجموعه‌های خوابگاهی 70 واحدی برای جلوگیری از پراکنده سازی احداث شود.

پیگیری اختصاص زمین به همکاران
همچنین در این نشست، تفاهم‌نامه منعقده بین دانشگاه بیرجند و اداره کل مسکن و شهرسازی استان برای انتقال 20 هکتار از اراضی دانشگاه در جوار شهرک فرهیختگان به سازمان ملی مسکن برای اختصاص زمین به همکاران محترم مورد بررسی قرار گرفت. 
همچنین براساس تفاهم نامه کشوری بین وزارت علوم و وزارت مسکن و شهرسازی همکارانی که فرم ج آنها سبز باشد می‌توانند از این زمین‌ها برخوردار گردند. لازم به ذکر است همکاران دانشگاهی که از فرم ج سبز برخوردار نیستند نیز می‌توانند با پرداخت نقدی 20 درصد از قیمت زمین و 80 درصد بصورت اقساط از این امکان بهره‌مند گردند.
یادآور می‌شود، در قالب طرح ملی مسکن، تفاهم‌نامه‌ای بین وزر
ای علوم و راه و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین‌های مازاد دانشگاه‌ها به نهضت ملی مسکن برای مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها امضا شده است تا این زمین‌های مازاد پس از تایید هیئت امنا و رئیس دانشگاه، واگذار شود. تاکنون برای اجرای طرح ملی مسکن و اختصاص زمین به دانشگاهیان ، دانشگاه بیرجند چندین جلسه با سازمان ملی مسکن و مسکن و شهرسازی برگزار نموده است.

برگزاری کارگروه فرعی حقوقی و قضائی هیأت دولت با موضوع شهرک فرهیختگان
جلسه کارگروه فرعی حقوقی و قضائی هیأت دولت با موضوع شهرک فرهیختگان نیز صبح روز چهارشنبه براساس دعوت صورت گرفته از سوی دکتر مرادی، دبیر این کمیسیون با حضور رئیس دانشگاه و تمامی اعضا و نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد. این جلسه، پس از بازدید دبیر محترم کمیسیون از شهرک فرهیختگان و آشنایی با این مجموعه برگزار شد، حاضران با آشنایی کامل از موضوع به بررسی مشکلات پرداختند. از آنجا که موضوع شهرک فرهیختگان برای تفکیک اراضی و انتقال اسناد با یکسری از موانع قانونی مواجه است و با توجه به اختلاف نظر اعضا در این جلسه، توضیحات لازم ازسوی رئیس دانشگاه ارائه شد و مقرر گردید مسکن و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط اطلاعات لازم را از دانشگاه دریافت نمایند تا با جمع آوری اطلاعات، موضوع از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گرفته و مشکلات مربوطه که از دغدغه‌های مسئولان دانشگاه است مرتفع گردد.

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی
رئیس دانشگاه همچنین در روز چهارشنبه پس از جلسه کمیسیون فرعی حقوقی و قضائی هیأت دولت در انجمن مفاخر و مشاهیر کشور حاضر شد و در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی که با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد، شرکت کرد.
 در این نشست، دانشگاه بیرجند به عنوان متولی کمیته علمی و پژوهشی این کنگره معرفی شد. اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی همزمان با سالروز وفات این شاعر بلند آوازه و روز فرهنگ شهرستان خوسف برگزار گردید.

گسترش ارتباطات بین المللی
همچنین رئیس دانشگاه بعدازظهر روز چهارشنبه با دکتر خلج منفرد، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی دیدار کرد.
در این نشست از سوی رئیس دانشگاه، استان خراسان جنوبی، شهر بیرجند و توانمندی‌ها و قابلیتهای دانشگاه بیرجند معرفی شد. دکتر لامعی با اعلام اینکه دانشگاه بیرجند در حال حاضر با بیش از 50 دانشگاه جهان تفاهم نامه همکاری علمی دارد، گفت: دانشگاه بیرجند با ظرفیت‌های علمی در اختیار علاقمند به همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی است. از آنجا که یکی از عوامل اثرگذار در ارتقاء مرتبه دانشگاه ارتباطات بین المللی است، در این دیدار، مقدمات عقد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بررسی شد.
شایان ذکر است؛ پیش از حضور رئیس دانشگاه در تهران، نامه‌ای از سوی دکتر لامعی به دکتر خلج منفرد ارسال گردید، در آن نامه ضمن معرفی پیشینه فرهنگی خراسان جنوبی و تأکید بر قرارگیری این خطه در منطقه‌ای بسیار استراتژیک، دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه معین استان و پیشینه 47 ساله آن که حاصل سنت حسنه وقف علمی بوده است برشمرده شد. همچنین در این نامه ضمن اعلام تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیأت علمی تمام وقت به حضور 580 دانشجوی بین المللی و انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد و همکاری‌های متقابل با دانشگاه‌های دنیا اشاره شد و در پایان نیز با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند و ارتباطات گسترده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علاقمندی دانشگاه برای همکاری در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی اعلام گردید.

انعقاد سه تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های کشور پاکستان
همچنین رئیس دانشگاه، با اشاره به همکاری متقابل با دانشگاه‌های بین المللی و ارتقا سطح همکاری‌های بین المللی گفت: بزودی سه تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه‌هایی از کشور پاکستان منعقد خواهد گردید. دکتر خلج منفرد نیز در این دیدار بر استفاده از ظرفیت رایزنهای علمی و فرهنگی در کشورها مختلف تأکید کرد و گفت: ارتباط با کشورهای عربی بویژه عراق، لبنان، سوریه و هماهنگی و انسجام بیشتر با رایزن های فرهنگی در کشور افغانستان در افزایش جایگاه دانشگاه بیرجند تأثیرگذار است.
دکتر لامعی نیز گفت: دانشگاه بیرجند با توجه به دریافت مجوز ایجاد مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان آمادگی دارد دوره‌های تابستانی این مرکز را برای غیرفارسی زبانان برگزار نماید.

پیگیری اختصاص اقلام اساسی به همکاران دانشگاهی
دیدار با دکتر احمد خانی نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی دیگر برنامه رئیس دانشگاه در این سفر بود.
در این دیدار درخواست‌های کمک به آزمایشگاه‌ها و گلخانه‌های پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از سوی دکتر لامعی ارائه گردید.

همچنین رئیس دانشگاه در بخشی دیگری از این نشست، درخواست اختصاص اقلام اساسی به همکاران دانشگاهی را ارائه داد و ابراز امیدواری کرد به زودی این اقدام صورت پذیرد.

پیگیری دریافت مجوز آموزش مجازی برای دانشجویان دختر بین الملل
در این سفر کاری همچنین نشست با دکتر دهقان، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی به منظور دریافت مجوز آموزش مجازی برای دانشجویان دختر بین الملل کشور افغانستان برگزار شد. رئیس دانشگاه در توضیح این نشست افزود: با توجه به تفاهم نامه‌های منعقده با 9 دانشگاه از کشور افغانستان و درخواست‌های رسیده از سوی آن دانشگاه‌ها و دانشجویان دختر این کشور، مبحث آموزش مجازی پیگیری شد و مکاتبات و دیدارهایی با رئیس سازمان امور دانشجویان و ... برگزار شد. در این دیدار مقرر شد که در کمیته مزبور با توجه به وجود زیرساختهای موجود در دانشگاه و نزدیکی با کشور افغانستان بزودی درخواست دانشگاه در کمیته مزبور مطرح گردد و به دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌ها این مجوز اعطا شود. همچنین رئیس دانشگاه در این نشست درخواست‌ مجوز رشته‌ها را مطرح کرد. با توجه به دغدغه کارآفرینی و اشتغال، شورای گسترش با رشته‌هایی موافقت خواهد کرد که پیوست اشتغال داشته باشد.  این شورا علاوه بر این به رشته‌های علوم انسانی نیز تأکید دارد که دانشگاه بیرجند نیز بر این اساس درخواستهای خود را مطرح خواهد کرد.
وی همچنین خاظر نشان کرد: در سفر دکتر صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری به استان خراسان جنوبی و بازدید از پهنه‌های امیریه و شهدا، مقرر شد به این دو پهنه مبالغی از سوی این نهاد اختصاص یابد، با پیگیری صورت گرفته مقرر شده در هفته آتی مبلغ اختصاصی به پهنه شهدا واریز گردد. 
آخرین بخش این سفر، حضور رئیس دانشگاه در ساختمان شهید رجایی ریاست جمهوری و دیدار با معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه ریاست جمهوری و مدیرکل پیگیری‌های ویژه ریاست جمهوری بود. این دیدارها به منظور پیگیری بودجه دانشگاه و طرح های عمرانی صورت گرفت و رئیس دانشگاه در توضیح نتایج این دیدار  اعلام کرد مقرر شد برنامه جامع و اختصاصی دانشگاه بیرجند جهت استحضار ریاست محترم جمهوری آماده گردد.

آخرین ویرایش۰۲ دی ۱۴۰۲