در پردیس شهدای دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی نخبگانی" تبیین نقش، جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری"

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۴ کد : ۲۷۱۰۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۶۷
در ادامه برنامه‌های متعدد و پرشمار این روزهای دانشگاه بیرجند و نظر به تحقق حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم در انتخابات، نشست هم اندیشی نخبگانی با موضوع "تبیین نقش، جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در حکمرانی" به همت کمیته دانشگاهی ایران قوی و پایدار، بعدازظهر چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات پردیس شهدای دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی نخبگانی" تبیین نقش، جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری"

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در نشست هم اندیشی نخبگانی با موضوع تبیین نقش، جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در حکمرانی، نوفرستی، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: فضای انتخابات برای تحقق و ثبات مردم‌سالاری و نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد زیرا می‌تواند ابزار فشار را از دشمنان بگیرد و نقطه قوتی است برای مردم و حاکمیت.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی یک لفظ نیست بلکه محتوایی است که نهادهای متناظر با خودش را هم در قانون و قانون‌‌گذاری جانمایی کرده است. آن نهادی که بحث اسلامیت نظام را در کنار جمهوریت بروز می‌دهد بحث خبرگان رهبری است؛ نهادی که در دنیا متناظر ندارد و چون نظیری ندارد بیشتر در معرض دید و ضعف‌ها و کاستی‌ها آن کمتر خود را نشان می‌دهد. نوفرستی اظهار کرد: خبرگان رهبری نهادی مهم و قابل توجه است و ما باید شبهات آن را برطرف کنیم و نباید با ادبیات عوام‌پسندانه، اهمیت و جایگاه آن را بیان کنیم. بر همه کارشناسان سیاسی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی لازم است که دلایل قوت و ضعف آن و نیز شبهات موجود را با تحلیل دقیق و علمی شناسایی و در جهت تقویت این نهاد بسیار مهم بکوشند. نهادی که جدای از انتخاب رهبر، با فعال‌کردن کمیسیون‌های مختلف خود می‌تواند، در تثبیت و تقویت حکمرانی اسلامی موثر واقع شود. الحمدلله به‌دلیل بهترین انتخاب برای رهبری کشور پس از رحلت حضرت امام، کشور کمتر دچار مشکل بوده‌است و درایت رهبری نظام، کشور را از بحران‌ها و چالش‌های متعدد عبور داده‌است و به‌همین دلیل، چون مجلس خبرگان وارد چالش خاصی نشده‌است و به‌همین دلیل درباره رفع شبهات و ضعف‌های خبرگان کمتر بحث و تبادل‌نظر صورت‌گرفته‌است.
ایشان در ادامه به بیان چگونگی تایید و احراز صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان پرداخت و روش‌های موجود مثل آزمون کتبی و مصاحبه برای کشف صلاحیت نامزدها را مورد تحلیل قرار داد. رقابت داوطلبان در انتخابات مجلس خبرگان  و ایرادات و شبهات موجود از دیگر مباحثی بود که به‌ آن پرداخته‌شد. 
این نشست با پرسش و پاسخ‌هایی همراه بود و در ادامه نیز دکتر پروانه، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گفت: بار جامعه را باید بر روی دوش خود جامعه قرار داد و فضا را برای انتخاب باز گذاشت تا جامعه خود به رشد و بلوغ فکری و سیاسی برسد و مسئولیت انتخاب خوب و بد خود را بر عهده بگیرد و رشد کند.
وی در ادامه افزود: در رابطه با خبرگان رهبری هم، ما فکر می‌کنیم اگر شیوه و راهکار تایید صلاحیت داوطبان را بر دوش این نهاد بگذاریم، کمتر دچار چالش سیاسی خواهیم‌ بود. به‌هر حال کشف و احراز صلاحیت اجتهاد داوطلبان چیزی نیست که دیگر افراد و یا نهادها ورود کنند. باید این بار را بر روی دوش حوزه علمیه و نهاد روحانیت بگذاریم تا آنان کاندیدهای خبرگان را بررسی کنند. بزرگان حوزه باید بیشتر در این میدان بزرگ وارد شوند تا وزن این مجلس تقویت شود و اعتماد جامعه را بیشتر جلب کند. چرا برخی بزرگان حاضر نیستند خودشان داوطلب شوند. چه موانعی وجود دارد که رقابت در این مجلس کاهش داشته‌است. همه این‌ها را باید بررسی و تحلیل کرد تا آینده کشور تضمین گردد. 
دکتر پروانه تاکید کرد: ما باید به این عقلانیت سیاسی برسیم که به نفع جمهوری اسلامی است که حوزه‌های علمیه استقلال داشته باشند، یعنی بتوانند نقد و کنترل کنند. هر چقدر این نهاد بسیار بزرگ و مهم در منظومه فکری اسلام و نظام حکمرانی مردم‌سالاری دینی مهم است که استقلال بیشتری داشته‌باشد. در این صورت کارکرد بهتری برای حفظ اسلام خواهد داشت.
در ادامه نیز بحث و تبادل‌نظر میان برخی دانشجویان و استادان شکل‌گرفت و به صراحت همگان بر تقویت این مجلس و رفع کاستی‌های موجود تاکید کردند. مقرر شد این نشست‌ها علاوه بر ایام انتخابات در طول سال نیز پیگیری شود.

آخرین ویرایش۱۰ اسفند ۱۴۰۲